ELEACILIK ve ELEA OKULU Nedir? / Felsefe


ELEACILIK: Alm. Eleatismus, Fr. eleatisme, Ing. Eleatism, es. t. felsefe-i Elyaviye 1. Salt düşünme ile var olanın niteliklerini tü retmeye çalışan Elealıların kurduğu öğreti. // Bu öğretide yalnızca saltık olanın, değişmez olanın, yalnız düşünceyle kavrananın var olduğu öne sürülür; oluş, çokluk, görünebilir olan yadsınır ya da görüntü olarak açıklanır. 2. Temelini Elealilarda bulan, oluşa karşıt olarak varlığın değişmez, bölünmez bir durağanlık olduğunu ileri süren, gerçekliğin özünü değişmeyen varlıklarda gören görüş.


ELEA OKULU: Antikçağ Yunan düşüncesinde Ksenofanes ve onu izleyenlerce geliştirilen öğreti... Kloplon'lu Ksenofanes, Hellen kentlerinde yetmiş yıl süren bir geziden sonra Napoli'nin güneyin deki Elea'ya yerleşmiştir. çok tanrıcılığa karşı tek tanrı polemiğini orada yapmış, Homeros'la Hesiodos'a karşı çıkarak Tanrı'nın birli dğini ve değişmezliğini savunmuştur. Birlik ve değişmezlik düşün celeri üstüne kurulan Elea öğretisi, Ksenofanes'in öğrencisi Parmenides'le gerçekleşmiştir. Melissos, Zenon, Gorgias gibi dü şünürlerin sürdürdükleri bu öğreti, antikçağ Yunan felsefesinin genel diyalektik yapısı içinde olumsuz yanı tutar. Deney dışi usçu luğu, değişmezliği, saltıklığı savunur. Elea'lı Zeon'un devimi çü rütmek için ileri sürdüğü çıkmazlar da ünlüdür, bunlara Zenon çıkmazları denir. Bu çıkmazlar gerçekte kolaylıkla çözülebilecek ya niltmacalardır. Felsefe tarihinde metafizik, Elalılarla başlamıştır. Elealılar bilginin kaynağını, duyguda ve deneyde değil, düşüncede bulurlar. Onlar için varlık birdir ve saltıktır, hiç değişmemiştir ve değişmeyecektir. Bununla beraber kavramsal diyalektiği, daha bir deyişle mantıksal kavramların diyalektik hareketini ilk kez taya atmakla Elealılar Hegel'in öncüleridir. Platon idealizmi gerçek temeli de Elealilardır. Ksenofanes'in, kendisi devimsiz olan tanrının sadece düşünmekle dünyayı kımıldattığı yolundaki meta fizik varsayımı da Aristoteles metafiziğinin gerçek kaynağıdır. El Parmenides'e göre sadece varlık vardır, dahası varlıkla düşüns aynı şeydir. Parmenides'e göre varolma ve yok olma duyuların hal kabazlığıdır, duyularsa bir düşten daha gerçek değildirler. Yer de ğiştirme, renk değiştirme vb. gibi insanların sözünü ettikleri şeşler sadece birer addırlar.Parmenides'e göre varlık ülkesinde sadece şu nitelikler geçerlidir: meydana gelmemiş, geçip gitmez, bölünmez. sürekli devimsiz, değişmez, aynı şeyde aynı şey, kendinde, toplu. bir, bütün...


Felsefe Yazılarına Bu Linkten Ullaşın: 

https://www.umutlublog.com/search/label/Felsefe?m=1?&max-results=9

Yorum Gönder

0 Yorumlar