Defne Belkıs - İklim Aktivisti | Röportaj

Defne Belkıs - İklim Aktivisti | Röportaj

 

Doğa insan olmadan da yaşar; ama insan doğa yok olduktan sonra yaşayamaz. 

Paul Ehrlich


sanatın gücünü kullanan Aktivist: Defne Belkıs.


1)Merhaba Kendiniz Hakında bilgi verebilir misiniz? 


Ben Defne. 16 yaşındayım, 10. Sınıfım. 1 yıldan fazla bir süredir İnstagram’dan Cuma Grevlerimi paylaştığım @Genc_bir_iklim_aktivisti sayfamda aktif olmaya çalışıyorum. Grev yaparken sanatın gücünü kullanıyorum.


2) Defne Dünyamız ve Türkiye için ne amaçlar ? 


Ben dünyamız ve ülkemizde tanık olduğum ve artık tanık olmak istemediğim olayları değiştirmeyi amaçlıyorum. Bu amaçlarımın başında “İklim Adaleti” ve “Sosyal Adalet” kavramları ve alt başlıkları geliyor. Bu değişimleri yaptıktan sonra dünyanın daha yaşanabilir bir yer olacağına inanıyorum.


3) İklim Krizi bizi nasıl etkiliyor ? 


İklim krizi diyince ya da küresel ısınma gibi kavramları kullanınca aslında çoğu kişinin aklında belli bir görüntü canlanmıyor. Ülkemize karın çok geç yağması ve çok geç bir tarihte bitmesi, uzun yağış aralıkları, seller, ülke dışında yaşanan kasırgalar, fırtınalar, toprak kaymaları bunların hepsi İklim krizinin bize etkileri. Ancak bu etkiler daha hiçbir şey... Beni en çok kızdıran da İklim krizine neden olmayan insanların İklim krizinden en çok etkilenecek olmaları...


4) Siz İklim Grevlerine nasıl başladınız ? 


Aslında ben hep çevremdeki olaylarla çok ilgiliydim ama ne yapabileceğimi tam bilmiyordum. Sosyal medyada Greta’nın adını duyunca çok heyecanlandım ama ülkemde İklim Grevi yapan kimseyi tanımıyordum. Daha sonraları Fridays For Future Türkiye’yi ve Fridays For Future İzmir’i duydum. 2019 Eylül ayında İzmir’de yapılan Kürsel İklim Grevine katılarak ilk kez “Grev” yapmış oldum . Kendi bireysel grevlerime 2020 Nisan aynıda başladım. Grev yapmaya başlamak için bu kadar beklememin nedeni farklı bir şey yapmak istememdi. Pankart tutmak ya da başka yollarla grev yapmak bence çok değerli ancak ben farklı yollarla da grev yapılabileceğini göstermek istiyordum. Bu düşüncelerim sonrasında avucuma basit bir dünya ve çarpı işareti çizerek başladım ve o posttan sonra kendimi 


5)Sizi ne etkiledi ? 


“Dünyayı, yaşamımı, sonraki nesli kurtarmak için benim de bir şey yapmam gerek, ben elimi kolumu bağlayıp oturamam.” “Bu dünyayı, bu düzeni, bu adaleti birinin değiştirmesi gerekiyor. Bu kişi neden ben olmayayım?” “Gelecekte hiç pişmanlığım olmasın istiyorum.” Bu düşünceler geçiyordu sürekli aklımdan.. Ben de bu düşüncelerin esiri olmamak için yapmam gereken şeyi yapıp geleceğim için savaşmaya başladım. 


6)Grev yaparken sizi motive eden şey nedir ? 


Büyüdüğümde geçmişe bakıp keşke elimi kolumu bağlayıp oturmasaydım, sesimi yükseltip bir şey yapsaydım dememek için şu an üstüme düşeni yapıyorum. Gelecekte rahatça nefes alırken, dünyamızın yaşayacağını bilirken elimden gelenin en iyisini yaptığımı bilmek istiyorum. Söz konusu olan şey geleceğimiz ve benim daha gerçekleştirmek istediğim birçok hayalim var. O hayallerimi gerçekleştirmek için grev yapıyorum. Bizden bir sonraki nesil bizden daha şanslı olsun ya da en azından bizim elimizde olanlar onların da elinde olsun diye grev yapıyorum.


7)En çok beğendiğiniz İklim Aktivisti ya da İklim Aktivistleri ? 


Bence İklim krizine karşı sesini yükseltebilen herkes çok cesur ve başarılı bir iklim aktivistidir. Bu yüzden bir isim vermek yerine gerçekten İklim krizi ve gelecekleri için hareket eden herkese teşekkür etmek istiyorum.


8)İçinde olduğunuz Topluluklar var mı, varsa bu Topluluklar hakında kısa bilgiler verebilir misiniz ? 


İçinde bulunduğum Fridays For Future adında bir topluluk. 2 yıldır bu topluluğun içindeyim. Genç İklim aktivistlerinden oluşan bir topluluk ve giderek büyüyen bir hareket. Aslında hareketimiz hakkında çok fazla yanlış anlaşılma var, onları buradan bir kez daha düzeltmek isterim :) Öncelikle biz bir dernek, vakıf ya da bir gençlik partisi değiliz. Biz gençlerden oluşan bir “Hareketiz” ve amacımız karar alıcılara İklim krizine karşı aksiyon aldırmak. Diğer büyük yanlış anlaşılma ise bir “bulucumuz” olmasıdır. Fridays For Future, Greta’nın 2018 yılında başladığı grevlerden evrilmiş bir harekettir. Greta ile başlayan bu hareket farklı ülkelerde ortaya çıkmasını sağlayan da o ülkenin İklim aktivisti gençleridir. Geliştirerek bu zamana kadar devam ettim, hâlâ yeni yollar deniyorum... Hiyerarşik bir düzeni olmayan Fridays For Future Türkiye hakkında bunların aksini söylemek doğru olmaz :) 


9)Dünya'nın Geleceği hakında ne düşünüyorsun ? 


Aslında duygularım ve düşüncelerim çok karışık. Gün geçtikçe daha çok genç İklim Grevi yapmaya başlıyor ve bu umudumu arttırıyor. Diğer yandan Türkiye ve başka ülkeler İklim krizini yavaşlatmak ve engellemek için aksiyon almayı reddederken üstüne çevreye daha da Zarar veriyor. Bu iki zıt hareketin hangisinin daha güçlü olacağı tamamen bizim elimizde. Bilimi dinlemeye başlarsak, daha duyarlı olup gerçeklere odaklanırsak ben hâlâ geleceğimizi kurtarmak için bir yol bulabileceğimizi düşünüyorum.


10)İklim Aktivisti kime denilir ? 


İklim aktivisti günümüzde kullanılmaya ve daha çok duyulmaya başlanan bir kavram. Ancak bu kavramı kullanmaması gereken kişiler kullanırken, kullanması gerekenler kullanmıyor. İklim aktivisti İklim krizine karşı sesini yükseltmek ve geleceğini kurtarmak için bu konuya dikkat çeken kişidir. Bunu yapan herkes bence İklim aktivisti diyebilir. İklim aktivisti savunduğu fikrin arkasında durmayıp, sosyal medyada ismini yaşatmak ve para kazanmak için grev yapan, insanlara kendi hakkında yalan söyleyen kimseler değildir. Maalesef ki kendisine İklim aktivisti derken bu yazdıklarımı yapan birçok insan var...


UmutLu Blog - Tüm Röportajlar (Link)


Yorum Gönder

0 Yorumlar